LA GALETA MARIA

 Aquesta és una història on recordo les galetes "Maria"... i alguna cosa més.





La meva mare, la Carmeta, va anar al mercat del Born fins que aquest va ser traslladat a la Zona Franca, a Mercabarna. Des de mitjanit fins a la matinada, sota fred, pluja o neu venia els fruits que el nostre pare havia portat la nit anterior. Acabada la venda, cap a les 8 de matí seguia la ruta més llarga per tornar a Gavà.

Primer el Passeig del Born on comprava olives i queviures. Després davant Santa Maria del Mar a un bar que ja no hi és, tocava un cafè amb llet i un croissant, per a mi una xocolata. Quan passo per allà encara ho oloro.

Després anàvem cap a la catedral, especialment quan exposaven a Sant Oleguer i si podíem miràvem aparadors del Passeig de Gràcia.


A inicis de març podiem veure el cos incorrupte de Sant Oleguer, s XI-XII.



Dos cops al mes anàvem fins Hostafrancs, a la tenda de la Casa Solsona, guardaven una espectacular bossa amb les galetes de rebuig. En arribar a casa les guardava per evitar que els ratolinets (el Pepet i el Leopold) els descobrissin. Però quan recordava on les havia guardat sols quedaven les galetes Maria; el meu pare, que no feia distincions seria que acabaria amb elles.

Anys més tard, sent iaia, la Carmeta donava d'amagat calerons als nets. Ho feia d'amagat "què no ho vegi el Joan", deia. Però dubto molt que el meu pare, el Joan, li hagués preocupat aquesta petita traïció. Però em recordava alguna cosa.

De petit quan anava a veure als meus avis, els pares de la Carmeta, buscàvem l'avi lluny de la iaia. El Poldo, l'avi, d'amagat ens treia una pesseta i en dies assenyalats 10 rals. "Què no ho vegi la Maria", també deia. En marxar la Maria, la meva iaia, cridava "Teresina, dóna una galeta al nen", i obrint la despesa ens donava una galeta Maria. Idèntica a les galetes que el meu pare tindria al vespre després de sopar.

NOTA: Amb una pesseta ens posàvem les botes a un quiosc a la porta del Cine Novedades. Amb 10 rals podíem a més comprar un TBO.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

QUAN CAN TORELLÓ ERA EL PARTHENON, ANYS 30 A GAVÀ.

NI DINS NI FORA CIUTAT

L’AIGUAT DE SANT RAMON, GAVÀ 31 AGOST 1926