LA BARCELONA DE FRANCESC CATALÀ ROCA


Francesc Català-Roca (Valls,1922, Barcelona, 1998), era membre d'una família de fotògrafs (pare i germà) i va estar un del fotògrafs més importants i influents del segle XX.

"Em vaig adonar que estava sent testimoni de coses que desapareixien ràpidament, ho pressentia; al cap de cinc anys ja no podria fer aquestes fotografies" Francesc Català Roca.



Va treballar per les revistes Destino o Gaceta Ilustrada o el diari la Vanguardia. El 1947 va obrir el seu propi estudi on realitzà fotografies per a cartells de cinema. A més va il·lustrar un nombre considerable de llibres de tema artístic o de reportatges. Va estar premi Ciutat de Barcelona el 1951 i el 1952, va rebre els premis nacionals de les arts plàstiques del ministeri de cultura el 1983 i de la Generalitat de Catalunya el 1991, la Creu de Sant Jordi el 1992 i la Medalla d'Or al mèrit artístic el 1993. L'Arxiu Professional del fotògraf va estar dispensat pels seus familiars a l'Arxiu Fotogràfic del COAC (Col·legi d'Arquitectes de Catalunya). 350.000 imatges formen aquest fons.

La mirada de Català-Roca és discreta, intenta evitar tot protagonisme, busca donar-li un contingut realista, no jutja el que veu, ens ho mostra simplement. Però Català-Roca tria les imatges que ens ofereix i aquí conscient;o;inconscientment el fotògraf es converteix en testimoni d'una terrible realitat que va viure aquest país no fa molt de temps. Un cartell amb "Pena penita pena" o unes noies sevillanes passejant al costat d'uns sacerdots i militars a Sevilla, no és una mirada casual és una instantània triada.










"En fer una fotografia tenim tantes possibilitats, punts de vista i situacions, que el simple fet d'escollir ja és una creació" Francesc Català-Roca.





"El fotògraf sempre dubta: quin angle cal prendre, què diafragma i quina velocitat cal triar .... No ha de dubtar mai a l'hora de disparar."Francesc Català Roca





Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

IMATGE GÒTICA DE LA MARE DE DÉU DEL MIRACLE

BARROC AL SOLSONÈS (XIX TARDOBARROC SOLSONÍ)

LA TRISTA HISTÒRIA DE LA MERCÈ, A QUI EL SEU PARE LI NEGÀ EL COGNOM