ROMÀNIC I GÒTIC A LA MÀ ESQUERRA. I PART
Recull de pintures publicades a la meva pàgina de facebook, Amb la informació compartida.
S. VII Verge amb el nen, Monestir de Santa Catalina, al Sinaí.
Pintura realitzada mitjançant la tècnica de l'encàustica caracteritzada per l'ús de la cera com a aglutinant dels pigments
Segle X Beatus de la Seu d'Urgell. Detall de la Presa de Jerusalem per Nabucodonosor-
Cap a l'any 786 l'abat del monestir de San Martín de Liébana -Santander- conegut pel nom de Beat va escriure un comentari a l'Apocalipsi. A partir del segle X, d'aquesta obra, se'n van fer còpies amb moltes miniatures o gravats, que són els Beatus que van ser difosos per monestirs i catedrals durant tota l'Edat Mitjana. D'entre la vintena d'aquests còdexs, anomenats "Beatus", que encara resten escampats pel món, un dels exemplars més bells i complets és el Beatus de la Seu d'Urgell.
1150 Taula lateral d’altar. Anunciació, Visitació, Naixement i Epifania
Museu Diocesà i Comarcal de Solsona
Procedència: Església de Sant Andreu, Sagàs (el Berguedà). Obra mestra del romànic, detall:
Pintures murals del castell d’ Alcanyiz (del segon quart del segle XIV)
Representen la conquesta de València, en les quals es poden apreciar dos penons semblants sobre les torres de les muralles de Madinat Balansiyya.
S. XV Retaule de Santa Úrsula (detall) Mestre de les Figures Anèmiques Església de Sant Miquel de Cardona.
El retaule mostra tot un seguit de situacions en els que les dones són les protagonistes, utilitzant com a pretext la història de Santa Úrsula.
S XIV Còdex Manesse. Biblioteca de l'Universitat de Heidelberg.
Va ser copiat i il·lustrat entre 1305 i 1340 a Zúrich. El contingut del manuscrit, del segle XIII, és un recull de poemes i cançons d’amor trobadoresc alemany. Aquest còdex va ser dedicat a Winceslau II, rei de Bohèmia. Totes les imatges: https:// commons.wikimedia.org/wiki/ Codex_Manesse
1431 el rei Alfons el Magnànim va enviar el seu pintor oficial, el valencià Lluís Dalmau, a Flandes. Allà va conèixer de primera mà el nou llenguatge artístic, i l'obra del pintor Jan van Eyck . El 1443, Dalmau va rebre l'encàrrec de pintar aquest retaule per a la capella de la Casa de la Ciutat. En el context català aquesta obra va ser profundament innovadora pel seu format, per la seva execució tècnica, ja que va ser pintada a l'oli, i per l'eficàcia il·lusionista d'un espai figuratiu en el qual els cinc consellers d'aquell any, retratats del natural, es representen a la mateixa escala que la Mare de Déu i els sants.
L'obra va ser sufragada per Sança Ximenis de Cabrera qui va encarregar la que capella havia d'estar dedicada a Santa Clara i Santa Caterina. Curiosament al final van aparèixer aquests dos sants metges considerants germans de fe i que mil anys després de la seva mort se'ls va considerar també germans de sang. Pot tenir a veure què eren dels sants invocats amb els pactes d'agermanament medievals que Boswell va definir com a bodes de la semblança. Més info: http:// leopoldest.blogspot.com.es/ 2013/08/ los-santos-cosme-y-damian-e n-barcelona.html
1460 Retaule dels sants Abdó i Senén (detall central). Jaume Huguet. Església de Sant Pere de Terrassa.
Més imatges de la Seu d'Egara:https://www.facebook.com/ leopold.estape/ media_set?set=a.44557420343 05.184061.1312206437&type= 3 Dins del retaule també està Cosme i Damià, dels grups de sant germans de fe que el segle XIII es va decidir que eren germans de sang.
1464 Retaule del Conestable, L'Epifania, taula central, Jaume Huguet.
Capella de Santa Àgata de Barcelona.
El retaule es conserva a la capella. Va ser realitzat per Jaume Huguet. Va ser un encàrrec de Pere el Conestable de Portugal quan va ser nomenat rei d'Aragó i comte de Barcelona (1464-1466) dins del període de la guerra civil catalana. Més informació:http:// leopold-leopoldest.blogspot .com.es/2016/03/ la-historia-del-rei-que-va- voler-servir.html
1465 Domenico di Michelino: Dante al regne d'ultratomba . Catedral de Santa Maria del Fiore, Florencia:
Dante celebra la seva "Divina comèdia" entre la seva estimada ciutat de Florència i els regnes de la seva vida futura imaginada en aquest fresc trobat al Duomo de Florència. La ciutat està tancada a Dante en aquest fresc, com ho va ser en vida quan va ser exiliat el 1301, Mai va poder tornar a casa seva. Tampoc mai va poder veure la cèlebre cúpula de Santa Maria del Fiore, a la seva mort encara no s'havien iniciat les obres.
1470 Traité du crisme de vauderie, de Johannes Tinctoris Bibliothèque Nationale, Paris.
Una de les imatges més antigues sobre la pràctica de la bruixeria, trobada al blog LA BEAT GENERATION I ELS PÒTOLS MÍSTICS CATALANS: http:// elspotolsmistics.blogspot.c om.es/2016/12/ endimoniades.html
1402, Ramon de Mur. Retaule de Guimerà. Crist als Llimbs |
S. VII Verge amb el nen, Monestir de Santa Catalina, al Sinaí.
Pintura realitzada mitjançant la tècnica de l'encàustica caracteritzada per l'ús de la cera com a aglutinant dels pigments
Segle X Beatus de la Seu d'Urgell. Detall de la Presa de Jerusalem per Nabucodonosor-
Cap a l'any 786 l'abat del monestir de San Martín de Liébana -Santander- conegut pel nom de Beat va escriure un comentari a l'Apocalipsi. A partir del segle X, d'aquesta obra, se'n van fer còpies amb moltes miniatures o gravats, que són els Beatus que van ser difosos per monestirs i catedrals durant tota l'Edat Mitjana. D'entre la vintena d'aquests còdexs, anomenats "Beatus", que encara resten escampats pel món, un dels exemplars més bells i complets és el Beatus de la Seu d'Urgell.
1150 Taula lateral d’altar. Anunciació, Visitació, Naixement i Epifania
Museu Diocesà i Comarcal de Solsona
Procedència: Església de Sant Andreu, Sagàs (el Berguedà). Obra mestra del romànic, detall:
Pintures murals del castell d’ Alcanyiz (del segon quart del segle XIV)
Representen la conquesta de València, en les quals es poden apreciar dos penons semblants sobre les torres de les muralles de Madinat Balansiyya.
S. XV Retaule de Santa Úrsula (detall) Mestre de les Figures Anèmiques Església de Sant Miquel de Cardona.
El retaule mostra tot un seguit de situacions en els que les dones són les protagonistes, utilitzant com a pretext la història de Santa Úrsula.
S XIV Còdex Manesse. Biblioteca de l'Universitat de Heidelberg.
Va ser copiat i il·lustrat entre 1305 i 1340 a Zúrich. El contingut del manuscrit, del segle XIII, és un recull de poemes i cançons d’amor trobadoresc alemany. Aquest còdex va ser dedicat a Winceslau II, rei de Bohèmia. Totes les imatges: https://
1443 Mare de Déu dels Consellers, Lluís Dalmau. MNAC
1431 el rei Alfons el Magnànim va enviar el seu pintor oficial, el valencià Lluís Dalmau, a Flandes. Allà va conèixer de primera mà el nou llenguatge artístic, i l'obra del pintor Jan van Eyck . El 1443, Dalmau va rebre l'encàrrec de pintar aquest retaule per a la capella de la Casa de la Ciutat. En el context català aquesta obra va ser profundament innovadora pel seu format, per la seva execució tècnica, ja que va ser pintada a l'oli, i per l'eficàcia il·lusionista d'un espai figuratiu en el qual els cinc consellers d'aquell any, retratats del natural, es representen a la mateixa escala que la Mare de Déu i els sants.
1453 Retaule de Sant Cosme i Damià (detall) . Catedral de Barcelona. Taller de Bernat Martorell.
L'obra va ser sufragada per Sança Ximenis de Cabrera qui va encarregar la que capella havia d'estar dedicada a Santa Clara i Santa Caterina. Curiosament al final van aparèixer aquests dos sants metges considerants germans de fe i que mil anys després de la seva mort se'ls va considerar també germans de sang. Pot tenir a veure què eren dels sants invocats amb els pactes d'agermanament medievals que Boswell va definir com a bodes de la semblança. Més info: http://
1460 Retaule dels sants Abdó i Senén (detall central). Jaume Huguet. Església de Sant Pere de Terrassa.
Més imatges de la Seu d'Egara:https://www.facebook.com/
Capella de Santa Àgata de Barcelona.
El retaule es conserva a la capella. Va ser realitzat per Jaume Huguet. Va ser un encàrrec de Pere el Conestable de Portugal quan va ser nomenat rei d'Aragó i comte de Barcelona (1464-1466) dins del període de la guerra civil catalana. Més informació:http://
1465 Domenico di Michelino: Dante al regne d'ultratomba . Catedral de Santa Maria del Fiore, Florencia:
Dante celebra la seva "Divina comèdia" entre la seva estimada ciutat de Florència i els regnes de la seva vida futura imaginada en aquest fresc trobat al Duomo de Florència. La ciutat està tancada a Dante en aquest fresc, com ho va ser en vida quan va ser exiliat el 1301, Mai va poder tornar a casa seva. Tampoc mai va poder veure la cèlebre cúpula de Santa Maria del Fiore, a la seva mort encara no s'havien iniciat les obres.
1470 Traité du crisme de vauderie, de Johannes Tinctoris Bibliothèque Nationale, Paris.
Una de les imatges més antigues sobre la pràctica de la bruixeria, trobada al blog LA BEAT GENERATION I ELS PÒTOLS MÍSTICS CATALANS: http://
Heu repetit el retaule dels sants Abdó i Senent, en el lloc del de Cosme i Damià, que no hi és...
ResponElimina