MEMÒRIA I GENT GRAN: LLIBRES I CAIXES DE MEMÒRIA

Treballar i entrenar la memòria proporciona una millora important a totes les edats, i pot ajudar a alentir l'avanç de possibles alteracions motivades pel deteriorament cognitiu (les demències).


Els records alimenten els nostres coneixements, sense ells perdem la memòria i acabem deixant de ser el que som. Fer-ho amb gent gran ajuda a estimular la capacitat d'autoreconeixement i mantenir la identitat i la història de vida. Treballant-ho ajudem a millorar la qualitat de vida de les persones grans.

Els que acompanyem a persones grans, com a voluntaris, professionals o familiars, hem de fer-ho amb naturalitat, com un joc. És important trobar com ells es poden sentir més còmodes. Si t'expliquen una pel·lícula, cal ajudar a fer que l'expliquin, recordin actors i detalls. Hem d'evitar fer-ho nosaltres, tan sols si un tema queda bloquejat hi fem una petita empenta (internet ens pot ajudar si el que falla és la nostra memòria). Al mateix quan expliquin un llibre, un viatge o una vivència. Records i memòria de temps passats i recents, a vegades el més immediat és el primer que es perd.

Moltes persones grans guarden fotografies i records sobre calaixeres o tauletes. Animar que ens expliquin qui o que són, i si surten nous fils cap a altres històries, val la pena seguir-les. Veurem com es produeix una millora de l'estat d'ànim, com la persona es mostra més feliç i tranquil·la, al mateix temps que el cuidador o el voluntari hauran creat un vincle intens. No cal fer sempre el mateix, però si buscar sempre fórmules d'estimulació de la memòria.



Un joc que pot ajudar a exercitar les capacitats cognitives és l'elaboració de les anomenades caixes i llibres de memòria o records. Per fer-ho anirem seleccionant tot allò que signifiqui un record: una fotografia, un bitllet d'un viatge, un regal especial, un carnet, un regal, un disc, un vídeo (o una cinta en 8 mm)... Cada objecte ha d'activar un record, hem de deixar que ho expliqui. Amb persones amb deteriorament cognitiu cal fer-ho abans que la pèrdua de memòria sigui moderada (nivell 3), si ja han superat aquesta situació ho podem fer nosaltres, intentant cada cop que traiem un objecte el puguin identificar, encara que sigui lleument.

La meva capsa de memòria. 


Per fer les caixes de memòria també es pot aprofitar algun recó de la casa, sempre amb l'absoluta complicitat de la persona gran. Cal buscar l'ajut d'algú que pugui fer un muntatge agradable i fàcil d'anar movent, afegint o treien material. Periòdicament, com si fos un joc, 
anirem repassant que hi ha darrere de cada objecte.




Pel llibre de memòria seguirem el mateix procediment. Fotografies, documents, carnets, bitllets.... formaran part d'ell. La informació de cada objecte no serà visible a fi que la persona gran la pugui identificar ella mateixa. Un index al final, o posar les dades darrere cada document pot ser suficient.

Conèixer el passat en ajuda a conèixer el present i ens dóna l'oportunitat d'expressar vivències passades que potencien la identitat de la persona. Aquestes activitats poden ajudar en les fases inicials a les persones amb deteriorament cognitiu lleu o al simple envelliment normal i la seva lògica pèrdua de memòria.



Per ampliar informació:

Teràpia de Reminiscència (Infoelder):
http://blog.infoelder.com/terapia-de-reminiscencia
Programa ACTIVA LA MENT (Obra Social la Caixa)

Vol ser voluntari amb gent gran?

Amics Gent Gran

Comentaris

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

QUAN CAN TORELLÓ ERA EL PARTHENON, ANYS 30 A GAVÀ.

NI DINS NI FORA CIUTAT

L’AIGUAT DE SANT RAMON, GAVÀ 31 AGOST 1926