dijous, 28 d’abril de 2016

LA BARCELONA DE JOSEP BRANGULÍ

Josep Brangulí i Soler (1879-1945) segurament és el més conegut pioner del fotoperiodisme a Catalunya. La seva obra és essencial per conèixer els canvis de Barcelona a la primera meitat del segle XX.



Va néixer a l'Hospitalet de Llobregat, el 1879. Es va iniciar en la fotografia a finals del segle XIX i no va abandonar el seu ofici fins a la seva mort, el 1945. Fotògraf que va treballar per encàrrec. Modistes, floristes, empresaris, anarquistes, banyistes, infantes, guàrdies, mòmies, barricades, suïcides, polítics, lleteries, bastides, fàbriques, boxejadors i bisbes són els protagonistes de la seva gran obra. En la qual podem trobar des de l'agressió que va representar pel barri de la Ribera la construcció de la Via Laietana o la proclamació de la República.











En acabar la guerra es va afiliar a Falange i va obtenir immediatament l'ingrés en el Registre Oficial de Premsa. Va continuar amb la titularitat de la corresponsalia d'ABC i va poder seguir treballant tranquil·lament per altres diaris i publicacions barcelonines El seu testimoni ens mostra una ciutat dominada per la simbologia feixista, destacant la visita del Reichfürer 
Himmler a Barcelona.





Afegeix la llegenda


Va treballar per a revistes i diaris com Cu-cut !, Diario de Barcelona, ​​La Vanguardia, La Hormiga de Oro, La Ilustración Española i Americana, Nuevo Mundo, La Tribuna, La Noche, i Le Miroir du Monde, El Noticiero Universal i ABC.







El seu treball va estar testimoni neutral de la Setmana Tràgica. Les seves imatges de les mòmies de la Barcelona de 1909, són distants, fugint de la morbositat per facilitar una informació de la qual ell no pren partit.





L'arxiu dels Brangulí, compost per prop d'un milió de negatius, va ser adquirit per la Generalitat el 1992 i dipositat al Arxiu Nacional de Catalunya.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

BARROC AL SANTUARI DEL MIRACLE

El Santuari del Miracle, al Solsonès, té un important patrimoni del barroc català del segle XVIII, el retaule de l'església i l'espa...