EL SANT SOPAR DE JAUME FERRER.

Us presento el quadre del Sant Sopar que es troba al Museu Diocesà i Comarcal de Solsona. El retaule va ser pintat per Jaume Ferrer al voltant de 1450.


Molt s'ha escrit sobre les diferents representacions artístiques que s'han fet del Sant Sopar, en què en moltes ocasions intentaven expressar idees pròpies al marge de l'oficialitat religiosa. En gran part és cert, però en massa ocasions el rigor ha estat substituïda per literatura especulativa.

El primer que crida l'atenció és la presència de Maria Magdalena en aquest retaule, amb àuria. No es veu que està realitzant ja falta part del retaule. És al centre, paral.lament i en la mateixa postura de Joan Evangelista.

Judes, també al centre, sense àuria i sense la bossa de monedes que indica la seva traïció. La majoria d'apòstols amb prou feines se'ls distingeix l'àuria ¿Casualitat, pas del temps? El que es visualitza millor, Sant Jaume, no se li distingeix, tot i ser un retaule que estava en el recorregut català del Camí de Sant Jaume.





Al centre de l'obra està Jesús amb el pa, fent l'eucariatía, com la bola del món (rodona) a la mà esquerra, en actitud de Pantocràtor. En el seu pit apareix amorosament la figura del jove Joan Evangelista, el seu deixeble més estimat, també amb una àuria que destaca tant com el de Magdalena.





Aquesta representació amorosa entre Jesús i Joan és una constant en la pintura i escultura medieval, especialment en el Camí de Sant Jaume. Les interpretacions són diverses: des de la representació de la devoció mútua, fins a un recurs per representar l'amor entre dos homes a partir de la tradició grega.

Sant Sopar, San Juan de la Peña, Alto Aragón, s XI.

La figura de Maria de Magdalà és més difícil de ser trobada en les representacions del Sant Sopar. La seva presència és important, ja que hi havia molts cristians que la consideraven a ella la successora del messies al capdavant del cristianisme. Però mostrar obertament podia ser considerat una heretgia. En aquest retaule se la pot observar rentant els peus a Jesús, mentre Judes té la bossa de monedes i Joan també reposa el seu cap sobre el seu mestre:


Comentaris

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

QUAN CAN TORELLÓ ERA EL PARTHENON, ANYS 30 A GAVÀ.

NI DINS NI FORA CIUTAT

L’AIGUAT DE SANT RAMON, GAVÀ 31 AGOST 1926