FORNELLS I ELS MAQUIS,


Cap a 1960 tothom començava a parlar de la masia de la Carral,  parlaven en veu baixa, deien que hi havian viscut lladregots i bandolers. Crec que per primer cop vaig sentir parlar despectivament del maquis. Ningú s’hauria atrevit a parlar d’ells d’altre forma.

A Riner hi havia en escamot de la Guàrdia Civil, al Monestir no s’hi apropaven mai però era fàcil veure’ls per els camins de la zona. Si sabien de algú que havia col·laborat voluntària o involuntàriament amb el maquis, havien begut oli.

La masia Fornells era la mes propera a la Carral, els seus últims ocupants van morir cap 1960. Els veïns deien que la masia estava maleïda, lloc que era la segona família completa que moria en aquest indret. ¿Causes?
La maledicció  diabòlica descartada, resten dos hipòtesis: d’infermetat per contaminació de les aigües o la reprensió de la Guàrdia Civil.

El tifus era endèmic a la zona. Sempre ha estat la meva creença de la tràgica fi de dos famílies completes. Avui tinc dubtes. 16 morts en deu anys, son molts morts. Jo tan sols vaig conèixer la última família, tindria  a5 o 6 anys. He estat al cementiri de Riner, no hi ha ningú enterrat de  Fornells.

En aquesta zona hi ha tres llocs en els que apareixien flors o rams verds molt pobres. Dos molt prop de Fornells i la Carral. Sempre vaig creure que eren republicans fugint a França, avui penso que eren veïns represaliats  durant els any 50 por una Guàrdia Civil que tenia permís per matar sense donar explicacions. (represaliats?).

La repressió contra qui ajudava, molts cops contra la seva voluntat, als maquis era brutal. Tampoc els maquis eren tolerants amb els delators, ningú tenia simpatia per ells. Però eren enterrats cristianament. Estàvem tres mesos l’any al Monestir, mai vaig veure cap enterrament.

Les dos tombes anònimes avui ja ningú hi porta flors, ni rams verds. Una estava poc metros abans del desviament cap a Vivets en la ruta del eix de Vilaró, el nou camí ha esborrat totes les seves proves. L’altre estava al costat del que avui es la carretera que va a Cardona, prop de la Creu de Terme. Hi havia una petita creu de fusta, ja no hi es....

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

QUAN CAN TORELLÓ ERA EL PARTHENON, ANYS 30 A GAVÀ.

NI DINS NI FORA CIUTAT

L’AIGUAT DE SANT RAMON, GAVÀ 31 AGOST 1926