Els romans al seu déclivi (1846-47) de Thomas Couture.

Durant segles, l'Imperi Romà es va identificar com una immensa orgia que el va portar a la seva destrucció.

Thomas Couture, Romains de la décadence, 1847, Commande de l'Etat, 1846, Musée d’Orsay


Els romans a la seva decadència (en francès: Les Romains de la décadence) és una pintura de l'artista francès Thomas Couture, exposada per primera vegada al Saló de París de 1847, un any abans de la Revolució de 1848 que va enderrocar la monarquia de juliol i va obrir les portes a la primera república. Va ser l'obra més elogiada en aquest Saló, L'obra de Couture recorda l'estil de Rafael, dos anys abans de l'inici de la Germandat Prerrafaelita a Anglaterra. Forma part de l'estil "clàssic" francès entre 1850 i 1900. Actualment es pot veure al Museu d'Orsay de París. La fitxa de museu diu:

Aquest va ser plasmat pel mateix Couture, que cita al catàleg del Saló de 1847, on es va mostrar el quadre, dos versos de Juvenal, un poeta romà (cap a 55-140 dC): "Més cruel que la guerra, el vici s'ha abatut sobre Roma i vingui l'univers vençut”.” (1)

Durant els segles XVIII i XIX es va interpretar que el final de l'Edat Antiga ho va ser per la seva decadència moral i que va donar pas a una època obscurantista i teocràtica, una edat mitjana entre el racionalisme antic i el renaixement Modern, per això se li va anomenar la Edat Mitjana, edat entre dós èpoques.


Curiosament Couture volia denunciar la decadència moral de la monarquia de Lluís Felip I, encara que els grans banquets eren organitzats per la mateixa oposició que va organitzar la caiguda i l'arribada de la primera república.

Les orgies han existit sempre. A la Castella d'Isabel I, després de la Conquesta de Granada, una sèrie de trobades sexuals es van produir a la ciutat de Loja, el 1500; prohoms, matrimonis, criats mantenien relacions sexuals de tot tipus, intercanvi de parelles, relacions homosexuals... Tot lluny de les conviccions més tradicionals o dels rols assignats a home i dona. Coneixem tots els fets per les declaracions de 12 testimonis davant el Sant Ofici, després que algun d'ells denunciés els fets.







A Versalles, o a la cort dels tsars, als entorns del Vaticà o el mateix exèrcit alemany durant la segona guerra mundial la Wehrmacht i els SA, o el mateix exèrcit espanyol del Nord d'àfrica a la postguerra van veure com les orgies estaven a l'ordre del dia. Fins i tot a l'era Victoriana el Príncep de Gal·les o el que havia de ser el seu successor van participar en orgies als bordells londinencs, on els límits entre rols de gènere es feien difusos.

La caiguda de l'imperi romà no va ser deguda al que es va anomenar “decadència moral" però sí que va servir de pretext per als sectors més fonamentalistes del cristianisme per portar a una destrucció de temples, biblioteques, banys públics i tot allò que ells identificaven com a blasfems, amb líders religiosos al seu front com Ciril d'Alexandria, Antoni Abad, Benet de Nursia, Martí de Tours, Tertulià, etc.

El quadre de Couture ens mostra totes les facetes del que ells identificaven com a "decadència" : trios, nus, quartets, homosexualitat, ambigüitat sexual, en una època que a molts països europeus aquest tipus de festins estaven als entorns del poder i les classes més privilegiades mentre predicaven tot el contrari.









(1) Fitxa del quadre: 

https://www.musee-orsay.fr/es/obras/romains-de-la-decadence-9493


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

QUAN CAN TORELLÓ ERA EL PARTHENON, ANYS 30 A GAVÀ.

NI DINS NI FORA CIUTAT

L’AIGUAT DE SANT RAMON, GAVÀ 31 AGOST 1926